onsdag 17 april 2019

Step By Step at TOMIC - Homemade Tassels



Hej!
Välkommen till mig och min dag här på TOMIC.
Det är min tur att göra en Steg för Steg beskrivning.

* * *
Hi!
Welcome to me and my day here at TOMIC.
It is my turn to make a Step by step.
Idag vill jag visa er hur jag gör min hemgjorda Tassel.
Hoppas att du förstår hur jag menar, 
och tycker om min lilla steg för steg beskrivning.
Låt oss börja

* * *
Today I want to show you how I make my own homemade Tassels.
I hope you will understand,
and that you like my little step by step.
Let's start

1.
Du behöver en pappersbit min är 4 cm x 10 cm
Jag använder ett DMC broderigarn, pärlor eller annat material 
som du vill dekorera din tassel med.

* * *
You will need a bit of paper measuring 4 cm x 10 cm.
I use DMC embroidery yarn, pearls or something else
you want to decorate your tassel with.

2.
Börja med att lägg en lite längre bit överst utmed pappersmallen.

* * *
Start with placing a longer thread on the upper part of the paper.

3.
Lägg tråden en bit utanför pappersmallen.
Sedan börjar du att vira runt pappersmallen ganska hårt. 
Det är då lättare att få en jämn och fin liten tassel.
Se till att du lindar över tråden  som du la överst utmed pappersmallen.

* * *
Place the long thread a bit outside the paper. 
Then start to wrap the thread around the paper, a bit hard.
Then it is easier to get a smooth and nice little tassel.
Be sure to wrap it over the thread you first placed on the upper part of the paper.

3.
 Du bestämmer hur tjock din tassel ska bli ,
genom att vira så många gånger du vill runt pappersmallen.
Ta sedan trådarna överst och knyt ihop hårt till en knut.

* * *
You decide how thick you want your tassel to be,
the more you spin the thread around,
the thicker it gets. 
Then take the long thread on the upper part, 
and tie it well together.

4.
Nu är det dags att börja dekorera din tassel lite.
Det går också att använda som den är, utan att dekorera.

* * *
It's time to start decorating your tassel a bit.
But you can also leave it like it is, without any decorations. 

5.
Ett litet tips är om du ska använda pärlor 
så är det inte lätt att trä tråden genom det lilla hålet.
Jag brukar ta en lite sax för att göra hålet lite större.

* * *
Here is a small tip for you. 
It is not easy to thread the thread through the hole.
I use a small scissors to make the hole in the pearl bigger.

6.
Sedan brukar jag ta en nål för att trä igenom tråden.

* * *
I then use a needle to get the thread through the hole in the pearl.

7.
Nu är det dags att klippa av trådarna längs ner intill din pappersmall.

* * *
Now it is time to cut the end of the threads.
Cut it at the bottom of the paper.

8.
Nu ska det se ut så här. Spara dessa ändar.

* * *
Now it will look like this. 
Save the ends of the thread.
Don't cut it off just yet.  

9.
Sedan tar jag en ny trådbit och knyter runt min tassel.
Jag tar sedan en tråd i taget och lindar några varv över knuten.

* * *
Then I take a new bit of thread and tie it around my tassel.
For so to take the tread and wrap it a few times over the knot. 

10.
Sista varvet tar jag hjälp av en nål 
för att försöka gömma inunder det jag lindat.

* * *
For the last round with the thread I have to use a needle
to try to hide it under the wrapping. 

11.
Nu återstår det bara att jämna till din nya tassel.
Och att klippa den hur lång du vill ha den.

Lycka till!

* * *
Now it is time to use your new tassel.
And to cut it as long as you want it to be.

Good luck!








1 kommentar:

Thomina Augustinsson sa...

Underbart!!! Så fint till allt möjligt. Glad påsk till dig och tack för dina fina inlägg❤🙏❤🌞🌞 ha en toppen kväll och mycket kärlek 💕