Visar inlägg med etikett Tutorial. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tutorial. Visa alla inlägg

måndag 5 december 2011

TOMIC #27- Tutoriel "Shakercard"

Hej!

Välkomna till veckans utmaning här hos oss på TOMIC.
Veckans utmaning består av att göra ett shakercard.
Och eftersom snart julen är här så vill vi att ni använder er av julmotiv.


Idag är det min tur att visa en liten tutoriel på hur jag gör mina shakercard.
Det är inte så svårt.

Jag vill tacka Camilla S Bakke
Som har översatt texten till Engelska.

Hello!

Welcome to this week's challenge here at TOMIC.
This week we would like to see some Shaker Cards.
And since Christmas will be here soon, we want you to use Christmas Images.

Today is my turn to show you a tutorial of how I make my Shaker Cards.
It is not that difficult.


I would like to thank Camilla S. Bakke
who has translated the text into English.

Lycka Till.

Good luck!

* * *

Innan jag visar hur jag gör själva skakboxen, så tänkte jag först visa kort på lite material som jag använder.

Before I show you the shaker box,
I thought that I would show you a photo of the materials that I use.

Jag använder följande material till att göra själva skakboxen:

* Spellbinders Petite Ovals Large.
* Spellbinders Petite Scalloped Ovals Large.
* Dubbelhäftande tejp.
* 3-D kuddar 3 mm.
* Gelantinblad.
* Lim.

Som fönster använder jag vanligt gelantinblad som finns att köpa i Livsmedelsbutiker.
Jag har fastnat för den fina strukturen i bladet. Och det ser som ett riktigt fönster.
Men det är mycket ömtåligt.
Det går även bra att använda ett vanligt OH – papper.
Du kan då få mönster i det genom att embossa det med vanliga embossing foldrar.
Exempel: Cuttlebug.

Material list:
* Spellbinders Petite Ovals Large.
* Spellbinders Petite Scalloped Ovals Large.
* Double sided adhesive tape.
* Craft foam pads 3 mm.
* Gelatine.
* Glue.


For the window I use regular gelatine sheets that I buy at my regular grocery shop.
I like the beautiful pattern on the sheets, and it looks like a real window.
But it is fragile.
You can also use a regular transparant paper.
You can then make the pattern yourself,
by e.g. dry embossing in your Cuttlebug.


Som ”skak” material till mina shakercards brukar jag oftast använda:

* Doodlebug suger coating white glitter.
* Små micropärlor.

Det finns mycket mera som man kan använda tex: embossingpulver.
Jag använder också:

* Smalt sidenband 3 mm.


The ideas of what you can use inside are many, e. g. embossing powder, spangles, pearls...
To cover up the foam pads on the outside I also use:
A small ribbon 3 mm.

* * *

Steg 1.



Stansa först ut med hjälp av Spellbinders Nestabilities:

* Bottenplatta.
* Motivet.
* Fönstret.
* Ramen.

Motivet som jag använder här är från Magnolia ”Halo Tilda” från ”Sweet Christmas Collectionen 2011”.
Bazzils Cardstock.
Gelantinblad.
Att tänka på är att gelantinbladet är mycket ömtåligt och har lätt för att spricka när man stansar ut det .
Bladet är inte så stort och man är begränsad med vilken form man använder.

First use your Spellbinders Nestabilities for:

* Bottom layer
* Image.
* Window.
* The frame.

My image is from Magnolia and is called ”Halo Tilda” from ”Sweet Christmas Collectionen 2011”.
I use Bazzill Cardstock and gelatin sheet.
You have to be aware that the gelatin sheet is fragile, and can easily be broken when you punch it out.
The sheet is not that big, and it is limited what spellbinder circle size you can use.

Steg 2.



Chalka eventuellt kanter och dekorera färdigt Tilda.
Jag har här använt mig av Stickles på Tildas stjärna och gloria.
Även Tildas spets har fått stickles på sig.

Ink the edges, and make the last finishes on Tilda.
I have used Stickles on Tilda's star and halo.
Even Tilda's lace have got some Stickels on.


Steg 3.



Limma fast motivet mot bottenplattan.
Sedan är det dags att få fönstret på plats.
Börja med att lägga lite lim på själva ramen.
Lägg sedan dit fönstret och få det att passa in i kanterna.

Glue the image to the bottom layer.
Then it is time to fasten the gelatin window.
Start with adding some glue to the frame,
then put the window carefully down, so it covers the frame.
It is important that it is completely covered.

Steg 4.



Ta inte för mycket lim, då det är lätt att limmet åker ut mot mitten och kan komma på gelantinbladet/fönstret.
Pressa försiktigt ihop ramen och fönstret.

Don't use too much glue, when it is easy that the glue comes out on the gelatin sheet if it is too
much on.
Push the frame and the sheet carefully together.

Steg 5.


Jag brukar oftast använda 3-D kuddar som är 3 mm höga.
Det ger lite höjd på själva ”boxen”.
Och det blir lite mellanrum i boxen för ditt val av ”skak” matrial.
Sätt kuddarna runt hela ramen mycket tätt tillsammans.
För att inte glittret ska ramla ut.

I usally use foam pads that are 3 mm thick.
They make the box a bit "higher".
And you have a small space for your choice of "Shake"-material.
Place the foam pads around the whole frame, and they have to be placed close together.
It is important that there is no room in between the foam pads. If there is, the glitter will come out.

Steg 6.


Jag brukar ta loss en liten kudde med hjälp av en pincett, sedan gör jag en liten strut och det går då mycket lättare att hälla i glittret.
Sedan sätter jag tillbaka den lilla kudden.

I usually remove a small pillow (foam pad) with the help of a tweezers.
Then I make a small cone, and it is then much easier to pour the glitter inside the box.
When the glitter is inside the box, I put the small foam pad back.

Steg 7


Nu ska jag visa hur jag döljer kanten runt om ”skakboxen”

I will now show you how I cover the brim around the Shaker box.




På den övre bilden syns kuddarna på sidan.
För att dölja kuddarna fäster jag ett smalt sidenband runt hela boxen.
Det ser finare ut och blir ändå lite säkrare så inte glittret ramlar ut.

On the upper photo you can see the foam pads.
So to hide the foam pads I have fasten a thin ribbon around the whole box.
It looks nicer, and you can also prevent that some glitter comes out.

Steg 8.

Nu är det bara att fästa boxen på ett kort eller liten påse.
Lycka Till.

Now the only thing remaining is to fasten the box on a card or on a paper bag.
Good luck.

”Camilla”



I hope you like my Tutoriel, and
thank you Camilla for all your help.


"with love from me" /Camilla

fredag 9 april 2010

Tutorial Distress Ink

Hejsan!

Till Magnolia Ink nr 2 så gjorde jag även en Tutorial.
Och denna gången var det att måla med Distress ink.

Så nu blir det mycket text varvat med många bilder:))

Så välkommen till min Tutorial om hur jag målar med Distress Ink.



Det finns många sätt och olika tekniker när man målar med Distress ink.
Jag tänkte här försöka att återge hur jag målar.
Vad som krävs är nog mycket tålamod och övning.
Och att hitta en egen väl fungerande teknik.
Att lära känna materialet som man använder.

Jag tänker främst då på färgerna som kan bete sig mycket olika.
En bra pensel,
Vilken stolek och sort passar mig bäst?
Ska jag använda akvarellpapper eller albumblad?
Vilken tjocklek på pappret? är bäst för mig.
Det tar lite tid att komma underfund med allt detta.

När jag målar med Distress ink så använder jag mig av dom små glasflaskorna
Det är egentligen en refillflaska till stämpeldynorna.
Färgen i flaskorna är mycket dryga och räcker länge.
Det är mycket pigment i färgen.
Det finns 35 st olika färger att välja bland.

Färgerna är blandbara med varandra.
Späds med mycket vatten för att få en ljusare färg.
Och mindre för en mörkare färg.

Jag förvarar mina Distresser i små burkar.
Finns att läsa om
HÄR
Lätt och smidigt att ta med.
En liten droppe räcker länge.

Mitt sätt att jobba med Distress målning är att jag målar lager på lager.
Det första jag gör är att droppa vatten på ett tomt CD fodral som fungerar som min palett.
Sedan tar jag upp färgen med min pensel.
Blandar ut i vattnet, på detta sätt kan jag styra hur ljus eller mörk jag vill att färgen ska vara.

Tänk på att låta motivet torka mellan lagren, annars så reser sig fibern i pappret och det blir lätt ”mjöligt” och blir inte så fint.
Att fukta pappret lätt innan nästa lager.
För att undvika att det blir fläckigt.

Motivet jag ska måla är:

Tilda hugging Bunny/Easter collection 2009.

Steg 1:


Jag använder Canson Akvarell papper 300gr, en pensel av syntet st 1 och st 00.
Motiven stämplar jag med en vattenfast stämpeldyna.
Versafine Onyx black.

Steg 2:



Innan jag börjar måla.
Så börjar jag med att fukta hela motivet lite lätt.
Detta göra att pappret inte suger åt sig färgen med en gång, jag sparar lite tid när jag ska börja att måla.
Även detta blir en träningssak.
Man lär sig hur mycket vatten man kan fukta med.
Är det för mycket så reser sig fibren i pappret.

Blandar färgerna som jag ska använda på min pallet.
Tar upp lite av min blandning med penseln, för att inte få för mycket så torkar jag av lite på handen. Eller lite hushållspapper.
Tänk på att skölja ur penseln noga när du tar ny färg.

Steg 3.

Tildas Byxor:

På Tildas byxor lägger jag en ljus grund med Walnut Stain.
Börjar intill kanten, och med små cirkelrörelser ”suddar” jag ut färgen mot mitten.
Blandar i lite mera färg och börjar alltid på samma ställe.
Det är detta som kallas lager på lager.
Låt motivet torka lite mellan varje lager.
Så inte pappret blir för blött.
På så sätt byggs skuggorna upp.

Steg 4.
Tildas Tröja och Hår tofs:

Till Tildas tröja har jag valt färgerna Faded jeans och Black soot
Börjar i ena ändan och ”suddar lätt” ut mitt mitten.
Lägger lager på lager och låter torka emellan åt.
Penseln ska var lätt fuktad.
Skuggar med Weathered wood.

Steg 5.

Tildas hår.

Till Tildas hår blandar jag färgerna:

Scattered straw, Brushed corduroy, Frayed burlap
Här lägger jag färgen utmed hur Tildas hårstrån går.
Mörkare vid hårfästet.
Och tonar ut som ”slingor” i håret.

Steg 6.

Tildas Kanin.

Kaninen målar jag med färgen Black soot som jag har blandat med mycket vatten.
Jag vill att kaninen ska vara så ljus som möjligt.
Lägger färgen vid kanterna, och suddar mot mitten.
Lite extra vid kanterna, gör att kaninen ser ljusare ut.

Steg 7.

Tildas Hud.

Jag blandar Vintage photo och Tattered rose för att få hud färgen.
Målar med mycket ljus färg först, för att lägga i mera vintage photo för att få lite mörkare.
Tildas kinder målar jag oftast med torr chalks.

Steg 8.

Tildas Strumpor.

Här blandar jag
Peeled paint med Weathered wood för att få den gröna färgen.
Och till den andra randen har jag enbart Weathered wood.

Steg 9.

Då var färgläggningen klar.


Så här blev mitt resultat.

Lycka till!

Kram Camilla.

(Blir glad för en liten kommentar om vad du tycker:))

onsdag 24 mars 2010

Ny Tutorial - "Förvaring av Distress Ink"

Hejsan!

Just nu så sitter jag och redigerar min lilla "Tutorial" om hur jag förvarar mina Distresser.
Jag har just tagit färdigt alla bilder.
Och det blev lite bråttom, för att inte ljuset ska skilja allt för mycket.
Jag har fått tipset till förvaringen av en kär vän;)
Sedan har jag vidareutvecklat den lite på mitt sätt.

Tandläkarbesöket gick jätte bra:))
Då belöningen var ett besök hos Magnolia.

Jag kom ut med lite smått och gott:)
och en ny stämpel.
Så denna dagen var räddad;)

Tutorialn kommer lite senare under kvällen.
Nu skiner solen och jag tänkte ta ut Nova på en härlig promenad.
Jag är själv hemma i kväll.
Johan har följt med Mikaela till Göteborg, för att åter träffa Modell agenturen.
Och Sandra är och sjunger.




Tilda och jag återkommer lite senare i kväll.
Vi hoppas att du tittar in då.

Kram: Camilla

fredag 29 januari 2010

Min Första Tutorial "Maskning"

Hejsan!

Jag hoppas att ni har det bra.
Idag tänkte jag bjuda er på min första Tutorial / steg-för-steg beskrivning.

Till första numret av Magnolia ink så gjorde jag min första Tutorial.
Jag hoppas att ni tycker om den.


Lite kort om tekniken Maskering/Maskning.

Med maskning kan man bygga upp en hel scen av olika motiv.
Tekniken bygger på att först stämplar man ett motiv, för att sedan bygga på ytterligare med olika motiv eller texter.

På så sätt får du man en 3-D känsla av motivet.
Det man ska tänka på är att stämpla det motivet som man vill ha längst fram först,
Och sedan motiv 2 och 3 osv.

Det är inte så svårt som det låter utan snarare övning och att lära sig tänka:
”Hur vill jag att motiven ska hamna, och var”
Jag tänkte visa hur jag gör.



Jag kommer att använda mig av två motiv och en textstämpel.
Motiv nr: 1 är Tilda.
Motiv nr: 2 är Bocken.
Motiv nr: 3 är Texten.

”Lycka till”





Steg 1.


Jag använder följande material.
Olika stämplar: Tilda med julklapp och stämpel med Julbocken och till sist en vacker jultext från Magnolia.
Stämpeldyna: Versafine Onyx Black (Vattenfast)
Akvarellpapper 300 gr.
Post-it-lapp eller tunt kopieringspapper går lika bra.
En bra liten sax, för att klippa detaljer.


Steg 2.


Stämpla först det motivet som du vill ha längst fram på Akvarellpapper.
Jag har här valt stämpel nr:1 med Tilda på.


Steg 3.


Stämpla sedan Tilda en gång till fast på en Post-it-lap.
Det är detta som är själva ”masken”
Jag stämplar nära kanten för att nyttja klistret som är på baksidan.
Det är bra att motivet ligger stilla på akvarellpappret,
Vid nästa motiv som ska dit.
Klipp sedan ut motivet noga längs alla svarta linjer.

Steg 4.


Lägg den utklippta post-it-lappen med Tilda (motiv nr:1),
över det stämplade motivet.
Maskeringen är nu på plats.
Stämpla nu motiv nr:2 över motiv nr:1.
Jag har valt Bocken som motiv nr 2,
Bocken kommer att hamna bakom Tilda (Motiv nr:1).


Steg 5.


Nu har vi maskat 2 st stämplar och motivet är färdigt för att målas.
Så här kan man fortsätta att göra, om man väljer att ha flera motiv.
På detta sätt kan man bygga en hel scen och olika motiv.

Steg 6.

Jag vill gärna visa ett steg till.
Och jag väljer då att maska in en passande Jultext.


Steg 7.


Nu ska texten maskas på.
Gör en ”mask” åt både Tilda och Bocken.
Lägg på Tilda (motiv nr:1) först och sedan Bocken (motiv nr: 2.



Steg 8.

Nu väljer jag att stämpla texten (motiv nr:3)
Lite åt Höger.
Jag vill att texten bara ska skymta lite bakom Tilda


Steg 9.


Då var det färdigt för att färgläggas.
Det är inte så svårt som man tror.
Med lite planering, och övning så blir det bra.
Och framförallt tålamod.
Hoppas att ni finner inspiration till denna teknik.


Steg 10.


Här är motivet målat med Distress ink.
Önskar er Lycka till !

Camilla.