fredag 9 april 2010

Tutorial Distress Ink

Hejsan!

Till Magnolia Ink nr 2 så gjorde jag även en Tutorial.
Och denna gången var det att måla med Distress ink.

Så nu blir det mycket text varvat med många bilder:))

Så välkommen till min Tutorial om hur jag målar med Distress Ink.



Det finns många sätt och olika tekniker när man målar med Distress ink.
Jag tänkte här försöka att återge hur jag målar.
Vad som krävs är nog mycket tålamod och övning.
Och att hitta en egen väl fungerande teknik.
Att lära känna materialet som man använder.

Jag tänker främst då på färgerna som kan bete sig mycket olika.
En bra pensel,
Vilken stolek och sort passar mig bäst?
Ska jag använda akvarellpapper eller albumblad?
Vilken tjocklek på pappret? är bäst för mig.
Det tar lite tid att komma underfund med allt detta.

När jag målar med Distress ink så använder jag mig av dom små glasflaskorna
Det är egentligen en refillflaska till stämpeldynorna.
Färgen i flaskorna är mycket dryga och räcker länge.
Det är mycket pigment i färgen.
Det finns 35 st olika färger att välja bland.

Färgerna är blandbara med varandra.
Späds med mycket vatten för att få en ljusare färg.
Och mindre för en mörkare färg.

Jag förvarar mina Distresser i små burkar.
Finns att läsa om
HÄR
Lätt och smidigt att ta med.
En liten droppe räcker länge.

Mitt sätt att jobba med Distress målning är att jag målar lager på lager.
Det första jag gör är att droppa vatten på ett tomt CD fodral som fungerar som min palett.
Sedan tar jag upp färgen med min pensel.
Blandar ut i vattnet, på detta sätt kan jag styra hur ljus eller mörk jag vill att färgen ska vara.

Tänk på att låta motivet torka mellan lagren, annars så reser sig fibern i pappret och det blir lätt ”mjöligt” och blir inte så fint.
Att fukta pappret lätt innan nästa lager.
För att undvika att det blir fläckigt.

Motivet jag ska måla är:

Tilda hugging Bunny/Easter collection 2009.

Steg 1:


Jag använder Canson Akvarell papper 300gr, en pensel av syntet st 1 och st 00.
Motiven stämplar jag med en vattenfast stämpeldyna.
Versafine Onyx black.

Steg 2:



Innan jag börjar måla.
Så börjar jag med att fukta hela motivet lite lätt.
Detta göra att pappret inte suger åt sig färgen med en gång, jag sparar lite tid när jag ska börja att måla.
Även detta blir en träningssak.
Man lär sig hur mycket vatten man kan fukta med.
Är det för mycket så reser sig fibren i pappret.

Blandar färgerna som jag ska använda på min pallet.
Tar upp lite av min blandning med penseln, för att inte få för mycket så torkar jag av lite på handen. Eller lite hushållspapper.
Tänk på att skölja ur penseln noga när du tar ny färg.

Steg 3.

Tildas Byxor:

På Tildas byxor lägger jag en ljus grund med Walnut Stain.
Börjar intill kanten, och med små cirkelrörelser ”suddar” jag ut färgen mot mitten.
Blandar i lite mera färg och börjar alltid på samma ställe.
Det är detta som kallas lager på lager.
Låt motivet torka lite mellan varje lager.
Så inte pappret blir för blött.
På så sätt byggs skuggorna upp.

Steg 4.
Tildas Tröja och Hår tofs:

Till Tildas tröja har jag valt färgerna Faded jeans och Black soot
Börjar i ena ändan och ”suddar lätt” ut mitt mitten.
Lägger lager på lager och låter torka emellan åt.
Penseln ska var lätt fuktad.
Skuggar med Weathered wood.

Steg 5.

Tildas hår.

Till Tildas hår blandar jag färgerna:

Scattered straw, Brushed corduroy, Frayed burlap
Här lägger jag färgen utmed hur Tildas hårstrån går.
Mörkare vid hårfästet.
Och tonar ut som ”slingor” i håret.

Steg 6.

Tildas Kanin.

Kaninen målar jag med färgen Black soot som jag har blandat med mycket vatten.
Jag vill att kaninen ska vara så ljus som möjligt.
Lägger färgen vid kanterna, och suddar mot mitten.
Lite extra vid kanterna, gör att kaninen ser ljusare ut.

Steg 7.

Tildas Hud.

Jag blandar Vintage photo och Tattered rose för att få hud färgen.
Målar med mycket ljus färg först, för att lägga i mera vintage photo för att få lite mörkare.
Tildas kinder målar jag oftast med torr chalks.

Steg 8.

Tildas Strumpor.

Här blandar jag
Peeled paint med Weathered wood för att få den gröna färgen.
Och till den andra randen har jag enbart Weathered wood.

Steg 9.

Då var färgläggningen klar.


Så här blev mitt resultat.

Lycka till!

Kram Camilla.

(Blir glad för en liten kommentar om vad du tycker:))

6 kommentarer:

Leila sa...

Hejsan vännen.
Vilken super bra tutorial. Du förklarar på ett bra sätt. Så nu är det bara för mig att träna och åter träna =).
Tack för att du delar med dig av dina kunskaper.
Kram
Leila

Unknown sa...

Takk for at du deler din fantastiske fargeleggingskunnskap med oss! Resultatet er nyyydelig slik som alle dine malte motiv!
Lekkert!

Ha en fin weekend, vennen!

Klem,
Jorunn

Carina sa...

Tusen takk for at du deler dette med oss andre :)Jeg fikk mange ideer nå. Du maler så utrolig nydelig og får så flott resultat, så nå har jeg litt mer å øve etter :)

Ønsker deg en strålende helg!

Klemmer Carina

Distressed Desserts sa...

Jättebra tutorial.
Maria

Camilla sa...

Ååå du fargelegger så vakkert, det er som om motivet vekkes til liv, veldig bra skyggelegging!!:) Og så søt den lille kaninen er:))
Det er moro å følge dine steg for steg!
Håper du har en fin dag.
Klemmer fra Camilla.

Aija sa...

Wow Camilla, you have done great tutorial with distress. I allways admire your beautiful colourations.
And soooo many great cards here also.
Thank you for you lovely words, you made my day :)
Hugs,
Aija